Wednesday, January 12, 2011

3B Pudding

Apalah yang 3B Pudding tu ye.....

Actually ia singkatan dari BREAD, BUTTER AND BANANA PUDDING. Pandai pandai menggubah resepi orang kan.... Ala bukannya merosakkan tetapi mempelbagaikan resepi. Takdelah sama je rasanya kan....


Rasanya seminggu dua ni musim pisang kot, sebabnya dah beberapa kali saya mengintai rumah kawan kawan, ada je resepi yang menggunakan pisang. Jadi saya pun teringin nak gunakan pisang juga dalam resepi saya kali ni.
Bahan bahan
5 keping roti Gardenia
2 biji telur
300 ml susu segar
6 sudu besar gula
1 sudu teh essen vanilla
Sedikit blackcurrant kering / kismis pun ok
1 biji pisang berangan - dipotong kecil
1 sudu makan butter - dicairkan

SOS KASTARD

1 tin susu cair
1 sudu besar tepung kastard
1 sudu teh essen vanilla
1 biji telur
2 sudu besar gula - bergantung pada kemanisan yg disukai.

Cara cara
1. Koyakkan roti kepada bahagian kecil dan masukkan ke dalam loaf pan bersama dengan potongan pisang.
2. Bancuh susu segar, telur, gula, butter dan essen vanilla. Tuangkan ke dalam loaf pan yang berisi roti dan pisang tadi.
3. Taburkan blackcurrant di atas permukaan dan susun potongan pisang jika suka. Taburkan sedikit gula pasir di atas supaya bila siap dibakar nampak seperti caramelized sugar.
4. Bakar di dalam oven hingga masak.
SOS KASTAD - Campurkan semua bahan dan masak di atas api hingga sebati dan mendapat kepekatan yang dikehendaki.

10 comments :

esh said...

yeah yeah! senangnyaaa.....

bahan2 - checked. semua ada. kena try secepat mungkin!

mekasih share resepi......

Adzriel AB said...

terliur le kak.... meleleh..

Noorma Ismail said...

B1,B2, B3- Bananas in Zila Kitchen...hehehe

Nieza said...

sungguh menyelerakan..terguda u...:)

mokwonik said...

alahai..nak buat tak dek pulok banana..sat gi tak cukup sifat 3 B tuh lak!! BBer-dreaming lah dulu

Deliah's Deli said...

salam zila...mmmmmmmmmmmmm sedapnyer 3b ni..cun plak tuh...:))

♥LOVE2COOK♥ said...

Used to make bread puddings! Adding banana sounds good! Looks sooooooooooo yumm as usual! :D

cek chun said...

selalu buat, tapi tak pernah boh pisang. kena try la nih

esh said...

dah try, sangat sedap. =) tapi pisang takda....still sedap.

Mama Gee said...

Salam Zila.....mama gee nye favourite nie! terliur tgk sbb dah lama tak buat!!!