Saturday, January 8, 2011

Kek Pisang Bercoklat Badam


Semalam tangan saya gatal lagi, gatal nak baking. Sebelum balik kerja, saya singgah beli pisang emas sebab rasa nak buat kek pisang. Kali ni saya mencuba resepi dari yani@myresipi. Dalam resepi asal tak letak coklat tapi saya pandai pandai menambah sebab masih banyak coklat dalam peti ais. Coklat yang saya beli masa ke Langkawi tempohari. Maklumlah kat rumah saya tak ramai umat manusia, kami berdua bekerja dari pagi sampai senja, so masa nak menghabiskan coklat dan seangkatan dengannya tak banyak. Kadang kala sampai terlupa, sedar sedar dah expired.....
Kebetulan pulak tempat saya tinggal ni kejiranannya tak begitu baik, so jiran tetanggan pun jarang bertegur sapa. Kalau tidak, confirm anak anak diorang kenyang sebab saya suka masak tapi tak ramai yang nak tolong habiskan. Sebab tu saya selalu cakap, kalau saya nak buat kek saya mesti cari kawan kawan untuk habiskan. Susah juga kan, ada orang yang tak begitu rajin nak memasak tapi ada ramai orang yang nak tolong habiskan. Sedangkan saya ni takdelah rajin sangat tapi suka mencuba resepi tapi takde orang yang nak makan. Begitulah ketentuanNya.

Bahan-bahan ( 20 cm )

  • 2 biji pisang
  • 140g butter
  • 120g gula
  • 2 biji telur
  • 1 sudu kecil esen vanila
  • 2 sudu besar fresh cream
  • 1 sudu besar jus lemon
  • 200g tepung gandum
  • 1 sudu kecil soda bikarbonat
  • 1 sudu kecil baking powder

Cara-cara

  1. Pukul butter dengan gula sehingga kembang
  2. Asingkan putih dan kuning telur
  3. Pukul putih telur sehingga kembang. Kemudian masukkan ke dalam butter tadi.
  4. Ayak tepung, soda bikarbonat dan baking powder. Kemudian masukkan ke dalam adunan tadi.
  5. Masukkan pisang yang telah dilenyek dan esen vanila ke dalam adunan.
  6. Campurkan jus lemon dan fresh cream. Kemudian masukkan juga ke dalam adunan.
  7. Akhir sekali masukkan kuning telur. Kacau sehingga sebati.
  8. Masukkan ke dalam loyang dan bakar pada suhu 160 degree selama 35-40 minit

5 comments :

Mas said...

sedappnya kek pisang...suka3....

esh said...

moistnya.....mesti sedap. okeh, ni dalam wishlist nak bake jugak ni.....

tapau2 kasik kawan2 opis? :D

Deliah's Deli said...

salam zila..nmpak sedap tu..terbau2 pisangnya smpai sini :)

Fiza Nordin said...

akak bila2 masak ape2 roger2lah kite...nnt bila2 kite g shah alam, kita singgah amik... ekekekeee

*coklat banyak lagi tak??? nnt kite datang amik ek...coklat anak2 kite suker...hahahaaa!!!

mekar said...

ish,,kenapa la kita tak berjiran :-)

boley kongsi2 rasa masakan. Sya pun suka masak. org ada 2 je kat umah. selalu sya bg mknan kat guardhouse & cleaner kat kondo sya tuh jer