Thursday, January 6, 2011

Apam Gula Melaka


Hari tu saya nampak ramai yang mengapam gula melaka ni. Cantik sebab mekar sejambak tapi bila saya buat, tak naknya dia nak sengih pun. Mungkin saya tak peram dulu kot, saya biarkan sekejap saja. Tapi rasanya sedap dan lembut teksture apam ni. Resepi asal dari kak ita@myresipi. Saya cuma buat sebahagian saja.

Bahan-bahan ( 14 biji guna papercup saiz besar )

  • 125gm gula pasir
  • 125gm gula Melaka - dipotong kecil2
  • 150ml air
  • 250 gm tepung gandum
  • ½ sudu teh soda bikarbonat
  • ½ sudu teh yis (bancuh dengan sedikit air suam)
  • 1 biji telur
  • 100 ml minyak masak

Cara-cara

  1. Sediakan acuan dan panaskan kukusan.
  2. Masak air bersama gula pasir dan gula Melaka hingga hancur. Tapis dan sejukkan.
  3. Ayakkan tepung gandum ke dalam bancuhan air gula. Gaul hingga sebati dan rata.
  4. Masukkan soda bikarbonat, yis dan telur. Kacau hingga sebati.
  5. Tuang minyak sedikit demi sedikit sambil dikacau rata.
  6. Tuang adunan ke dalam acuan dan kukus selama lebih kurang 15 minit atau hingga masak (bergantung kepada saiz acuan).

4 comments :

Nieza said...

salam zila, tak pe tak kembang setaman pun tak pe kan...janji mkn sodap!...hehe

Mas said...

betul tu, janji sedapp, lain kali boleh buat lagi...

Kamsiah said...

sedapnya pekena masa hujan2 mcm ni..kena pulak ada kopi o kaw2 punya

hana said...

rasanyer sbb masuk acuan ramekin tuh kot kak.. sbb kite buat pong tk perap lama.. godeh2 terus kukus.. tkpe janji leh mkn..