Monday, January 3, 2011

Gulai Tulang & Rebung Masam


Satu lagi juadah makan malam kami ialah Gulai Tulang & Rebung Masam. Yang ini my husband request sejak pagi pagi lagi. Memandangkan kat rumah takde barang basah, saya terus ke pasar dulu beli barang barang basah. Balik dari kerja, siap sinsing lengan baju nak masak, baru perasan yang saya terlupa beli santan. Telefon my husband minta tolong belikan santan sebelum balik. Agaknya puas dia melilau cari santan, my husband call cakap santan takde, dah habis. Yang tinggal cuma santan powder. Alahai, tak biasa pulak masak guna santan powder ni. Saya cakap kat my husband, tak perlu belilah, kita masak yang lain dulu.

Sambil sambil tu saya selongkar la juga peti doraemon saya tu, manalah tau kot kot terkeluar santan sekotak. Fuhhh....siapa sangka, memang ada santan dalam esbok tu. Bukan la santan kotak tapi santan dalam plastik seperti tofu telur tu. Tengok expired date dia lambat lagi, kira ok lah tu kan. So, berjayalah juga masak Gulai Tulang & Rebung Masam malam ni.

Bahan bahan
500 gms tulang lembu - rebus hingga empuk ( saya gunakan pressure cooker)
2 sudu besar serbuk kari daging ( saya guna serbuk kari dari Kelantan )
1 tangkai daun kari
1 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
1 inci halia *
3 ulas bawang putih *
4 ulas bawang merah *
1/2 labu bawang besar - dimayang
1 biji cili besar hijau - dimayang
250 ml santan
Air rebusan tulang
2 sudu cili giling
Sedikit kerisek
Minyak untuk menumis
Rebung Jeruk
Garam dan gula secukupnya

Cara cara
1. Panaskan minyak, tumis bawang besar dan cili hijau hingga layu. Masukkan bahan kisar, rempah kari, cili kisar, daun kari, kulit kayu dan bunga lawang.
2. Biarkan rempah masak hingga pecah minyak. Masukkan sedikit air rebusan tulang supaya rempah tidak hangit.
3. Masukkan santan pekat dan air rebusan tulang bergantung kepada kepekatan kuah yang disukai.
4. Masukkan tulang dan rebung masam yang telah dipotong kepada saiz yang sesuai. Biarkan kuah hingga mendidih. Perasakan dengan garam dan gula jika suka.
5. Masukkan kerisek dan gaul sebati. Biarkan seketika sehingga gulai masak.

2 comments :

aLoY said...

uik.. nmpk menyelerakan.. tp mcm msk asam pedas gak kak eh??

hazila said...

Aloy,
Lebih kurang cuma letak santan dan rempah kari je.