Tuesday, May 24, 2011

Acar Timun


Acar Timun
Mula mula saya plan nak makan dengan acar limau yang ada dalam peti ais saja tapi bila my husband request nak makan acar timun, jadi kena buat jugalah, Takada seni langsung potong sayur, nampak kasar je potong karot,timun dan nenas tu kan. Maklumlah nak cepat.

Bahan bahan
Timun
Karot
Nenas
Bawang Besar
Cili padi
Cili Merah & Hijau
Sedikit Belacan
Garam dan Gula
Sedikit cuka makan

Cara cara
1. Hiris timun, karot, nenas, cili padi, cili merah dan hijau. Mayang bawang besar. Masukkan ke dalam bekas yang sesuai.
2. Bancuh belacan, garam, gula dengan cuka makan. Tuang ke dalam bekas berisi bahan yang telah dihiris tadi.
3. Perapkan seketika agar acar timun ini sebati.

 
Acar Limau ini emak saya yang buat dan dibawa untuk saya masa dia datang awal bulan mei tempohari. Kalau dia buat, saya mesti minta dia simpan stok saya. Antara stok yang mesti ada dalam bulan puasa.


No comments :