Tuesday, May 31, 2011

Kerabu Pucuk Paku


Selamat Pagi Malaysia..

Hari ni ramai yang pasti "Panas Hati" bila baca paper atau baca berita di Internet. Selain dari pengumuman kenaikan tariff elektrik, pasti pasal pernikahan SY aka Abang Jem. Yang panas hati pastinya ramai dari kalangan wanita dan ada juga yang kalangan kaum lelaki yang tak puas hati...

Eh, aku lagi hemsem apa dari SY? Hidung aku pun comel apa.... 
Apa apa pun mereka dah selamat menjadi suami isteri. 

Daripada saya fikirkan pasal benda yang tak berfaedah pada saya, lebih baik saya fikir nak masak apa untuk suami dan tekak sendiri. Saya cukup suka makan kerabu, terutamanya Kerabu Pucuk Paku dengan kerang. Semalam pagi pagi saya dah ke pasar sebab mencari stok barang basah. Jadi terus terfikir nak buat kerabu ni. Saya beli kerang sebungkus, sikit saya guna untuk buat kerabu dan selebihnya saya buat sambal kerang. Dah jimat masa nak fikir menu yang lain.



Bahan bahan

1 ikat pucuk paku - siang dan celur
30 sen taugeh - dicelur
Isi kerang yg telah direbus
1/3 cawan pati santan
Sedikit kerisek
1 labu bawang besar - dimayang

Bahan ditumbuk lumat


4 tangkai cili padi
2 tangkai cili merah
2 sudu besar udang kering
1 sudu makan serbuk belacan

2 sudu besar jus limau
1 sudu kecil garam
Gula secukup rasa

Cara cara

1. Satukan bahan yg telah ditumbuk di dalam bekas bersama bahan yg telah dimayang. Gaul rata.
2. Masukkan kerisek, garam, gula, santan dai jus limau. Gaul sebati.
3. Masukkan kerang, pucuk paku dan taugeh. Gaul rata.
4. Sedia dinikmati.

5 comments :

Nieza said...

Assalam kak, sedapnya!! my fav kerabu ni...ada kerang lagi tu...sini susah tul nk jumpa kerang kalau ada mahal banget...

Deliah's Deli said...

cam rasa nk amik nasi sepinggan je, nk bt lawan kerabu :)

izahdaut said...

cantik gmbar!!!!

Diana @ Melley Mey said...

kerabu mcm nie pasti menyelerakan.. nmpk sungguh sedap..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

kerabu memang feberet forever... terliur dibuatnyer...