Saturday, May 14, 2011

Marble Pumpkin Butter Cake


Semalam blog ada masalah, ingatkan blog saya saja sebab sebelum ni pun dah pernah jadi. Semalam entry terakhir saya hilang, tiba tiba hari ni muncul balik tapi semua komen hilang. Nanti orang ingat saya yang delete pulak.
Actually saya buat kek ni malam semalam, tapi sebab semalam tak boleh buat entry jadi postponed ke hari ni. First time saya buat pumpkin butter cake, walaupun rupanya tak berapa menawan tapi memang sedap, lembut, gebu dan moist sekali. Sedap pada tekak saya sebab saya sukakan labu.

Sehari dua mungkin sedikit occupied sebab sepupu suami datang dari Perlis jadi nak jalan jalan cuci mata sekejap. Takde plan nak ke mana lagi tapi saya sedang mencari idea bagaimana nak menghabiskan buah mangga kat rumah saya.

Untuk pengetahuan semua, sehari sebelum semalam saya dah beli magga di Supermarket, lebih kurang 4 biji. Tiba tiba saudara saya dari Perlis telefon cakap nak singgah hantar buah mangga. Ingatkan sikit saja, tapi 1 BAKUL, lebih kurang 20 kg. Then petang sepupu suami saya dari Perlis telefon nak datang, bila sampai malam tadi diorang bawa 1 plastik buah mangga juga. Rasanya hampir 5 kg.

So rumah saya dah jadi macam kedai jual buah mangga. Itupun saya dah bagi sebahagian pada pekerja saya. masih banyak lagi kat rumah. Tengah fikirkan apa menu nak buat menggunakan buah mangga tu...

 Labu


Kek saya merekah di bahagian tengah, mungkin oven saya panas sangat kot. Masa dalam oven bukan main lagi cantik je dia naik, bila dah tutup oven, kek turun pulak.

Bahan Bahan
120 gms labu, kukus dan lenyek
150 gms tepung kek
1/2 sudu teh baking powder
1/2 sudu teh vanilla extract
100 gms butter (unsalted )
100 gms gula
3 biji telur ayam ( saiz besar )
1 sudu makan serbuk koko
Sedikit biji labu (optional )

Cara cara
1. Pukul butter dab gula hingga kembang dan gebu, masukkan telur satu persatu dan pukul hingga sebati.
2. Masukkan vanilla extract, gaul sebati. Ayak tepung dan baking powder. Masukkan adunan tepung sedikit demi sedikit dan gaul adunan hingga sebati.
3. Ambil satu senduk adunan dan campurkan dengan serbuk koko. gaul sebati.
4. Masukkan labu yang telah dilenyek ke dalam adunan yang selebihnya, gaul sebati.
5. Masukkan adunan koko dan tanpa koko berselang seli hingga habis. Gunakan lidi sate dan pusingkan beberapa kali untuk membentuk marble.
6. Taburkan biji labu di atas permukaan kek, bakar kek di dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 170 darjah celcius selama lebih kurang 30 minit atau sehingga masak.


Resepi asal boleh check di sini.


3 comments :

☆♥L@dy @yU♥☆ said...

sedappppppp, ayu pow suka kabocha(labu) manis plak tue...nnt akak update resepi yer leh try gak nanty :))

Ummi said...

Assalam Hazila...waaah nampak sungguh menggoda, siap dgn bijik labusss lagi tuh...kek pun gebusss jek....Meh kat akak sepotong nak rasa.. ^_^

Anawahid said...

kak ilaaa... tetap terbaek kek ni w/pon merekahhhh.... mai la hantar mangga baran 3-4kg... kita pon sukaaaaa....