Wednesday, April 15, 2009

Perangkap Nyamuk ( Aedes )

Last week, ada kawan my husband kritikal pasal kes denggi berdarah dan masih kat ICU Hospital Sungai buloh. Kebetulan dapat email dari kawan mengenai cara cara nak buat perangkap nyamuk dirumah. Bahan bahannya pun mudah untuk didapati. Tapi saya belum cuba lagi kaedah ni so tak boleh bagi komen tentang keberkesanannya.

Cara caranya:-

1. Cut a plastic bottle in half, keep both parts. Can be Coca Cola / Pepsi bottle.
2. Take the lower portion of the bottle. Dissolve the brown sugar in hot water. Let it cool down to ~70 degF.
3. Add the yeast. Carbon dioxide will form (This will attract the mosquitos)
4. Cover the bottle with a dark wrap and place the top portion upside down like a funnel. Place it in a corner in your house.
5. In 2 weeks you will be surprised by the number of mosquitos killed.




6 comments :

Charlotte Arphenee said...

salam,
interesting... dah try ke blum? klu jadik leh la sebarkan tuk seme orang yer...
sy kat kg ni tak banyak aedes, tp nyamuk hutan banyak gak...

~xoxo~

hazila said...

WS, Saya belum cuba, baru dapat email hari ni. Nanti dah try saya komen ye..

Eyna's said...

Sy lama gak dah dapat email ni...tapi blum pnah try...tu yg tak brani nak ltak kat blog...

Bagus gak kalau ada yg memulakan mencuba..

hazila said...

Org yg malas cam saya ni suka pakai sembur jer. Tengoklah kalau tahap kerajinan saya tinggi, nanti saya cuba......

Jun said...

ooo...bila nk try..mmg kna letak upside down ek?

CT Delima said...

wahh..bagus lah..akan cuba buat gak.mana tau berkesan kan.memang takut dgr demam denggi ni kan.