Thursday, July 7, 2011

Masak Lemak Pucuk Paku


Salam di pagi Khamis...

Malam tadi saya masak Pucuk Paku Masak Lemak dengan Ikan Bilis. My husband dia nak makan bihun sup utara sebab malam tu dia tak sempat makan. Saya masak nasi juga sikit sebab takut tiba tiba dia nak makan nasi pulak.
Entah kenapa tiba tiba tekak terasa nak makan masak lemak pucuk paku....

Dan yang paling buat ia bertambah tambah sedap sebab ada ikan gelama masin dan sambal belacan kaw kaw punya.


Bahan bahan

1 ikat pucuk paku - dipotong saiz yang sesuai
2 ulas bawang putih
2 ulas bawang merah
1 inci kunyit hidup
4 biji cili padi
4 cawan santan dari 1 biji kelapa - anggaran
Segenggam ikan bilis - anggaran
Garam

Cara cara
1. Tumbuk halus bawang putih, bawang merah dan kunyit. Masukkan ke dalam periuk.
2. Masukkan ikan bilis dan santan ke dalam periuk dan masak hingga hampir mendidih.
3. Masukkan daun pucuk paku, kacau biar sebati. Pastikan memasak dengan api perlahan supaya santan tidak berketul.
4. Perasakan dengan garam, bila pucuk paku sudah masak dan layu bolehlah tutup api.



Sambal belacan dan gelama masin

17 comments :

Ina said...

tengok masak lemak nie terus rasa lapar...kena pula dgn sambal belacan..apa nak kata...fuhhhhh...

hazila said...

Ina,
hehehehe...boleh terbabas la kalau berdiet.

Anna Qawina said...

datang dgn sopan santun ni, nak tumpang semangkuk..

Gee® said...

uik...sama pulak lauk kita semalam... akak makan dengan ikan kerisi goreng pedas aje... selera makan

Ummi said...

Salam Hazila, amboiihh tengok lauk2 kampung mcm ni...kecur tau air liur akak...mau bertambah2 nasi..tambah2 ada sambal belacan tuuu...uiishhh!

cik cek said...

Emmm...telan air liur lagi....he he...suka masak cam ni...
Kak cek pun selau masak pucuk paku lemak cili api ni tapi campur ngan kerang....best...sedap sgt...

Chik Mimi said...

kita kalau makan ni konfem tambah nasi pastu mula la menyusal hahaha

lina said...

salam - kamu buat perut saya sgt lapar dah la ujan lebat tengok lauk perhhhh.. :)

Amie said...

Hazila,
tak boleh tengok hidangan begini..... terus teringat masakan bonda, tambah2 ada ikan gelama kering tu.... dah berapa tahun tak makan... sedapnya!

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

perhhh menderita tgk ni...yg part pucuk paku x tahan sebab memang x der kat cini...meraung...uwaaaa

ijayuji said...

Salam kak! aaarrrghhhhhhh!! kalau kat siam ni byk jenis2 rumput mcm ni TAPI bukan pucuk paku!!!! ,minggu lepas kita beli lah satu jenis ni ingatkan pucuk paku rupanyer paku rawan :-( kita paling suke pucuk paku ditumis pedas pedas gituuu sedapnyer! tp kalau buat mcm ni pun kita suke! nak2 ada belacan dgn ikan masinn uuuwaaaaaaa,,,, sedapppppp!!!

Juwita Jamaludin said...

sedapnya pucuk paku .. lama tak makan. kat sini tak de huwaaa..:( makanan favorite ni

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

akak ada award untuk kat kat link ni
http://ladychenta.blogspot.com/2011/07/award-7-things-about-me.html

Mat Ise said...

trimo kasih byok2, tahu doh gano nok masok masok lemok pucuk paku. ore jate pum kno reyi masok, kalu dop mce mano nok bini, kih3 jd tok laki serba boleh :D

Mat Ise said...

op silap2, bukan kena reyi tp kena reti :)

Ahmad Ezzely said...

Bawang putih/bawang merah/kunyit kena goreng dulu ke atau ...?

hazila said...

Tak perlu. Masuk semua dalam periuk dan rebus/reneh hingga mendidih.