Monday, July 18, 2011

Pengat Labu


Saya suka makan labu, tak kira sweet or savoury dish. Saya selalu juga menderhaka pada resepi, buat ikut sempat dan cara yang saya preferred. Saya akan steamed labu hingga mencapai tahap kelembutan yang saya suka, sebab saya tak suka labu terlalu lembik. Selalunya saya kisar kelapa parut dengan air suam, so saya tidak perlukan masa yang lama untuk masak santan di atas api. Saya cuma panaskan santan, gula, daun pandan, sedikit garam dan sagu yang telah direndam terlebih dahulu.

Jadi saya akan masukkan buah labu yang telah dikukus ke dalam mangkuk dan tuangkan kuah ke atasnya. Misalnya tak habis, atau tak nak makan pengat labu, saya boleh buat kuih lain menggunakan labu yang telah dikukus tadi.

6 comments :

kasihredha said...

akak pun suka labu..
segala jenis kuih dan lauk berasa dari labu semua akak suka :)

Amie said...

Hazila,
nampaknya anda seorang yang kreatif & inovatif... he hehhe..Kak Amie pun suka labu sbb byk sgt khasiat labu...

☆♥L@dy @yU♥☆ said...

kabocha....nnt leh try nmpk sedap...new recipe lagik ni

che'iza said...

Masa sya ternampak penat labu akak.... i start wondering... how nice your pengat labu ... Kuah dia clean jer... Ni mesti akak masak separate... Ternyata dugaanku benar belaka....

CT Delima said...

As'alam Hazila

memang pandai lah zila ni, betul jugakan idea macam ni. boleh diingatkan sampai bila2.

kak ct pun suka makan pengat labu ni. kalau kat kampung tu , makan pengat ni dekat atas ambin sambil makan duduk ramai2 seronoknyaaa

Amanda Sasha said...

rindunya makan labbu ={D