Monday, August 15, 2011

Kari Kepala Ikan & Jus Belimbing - Iftar ke 14


Hari ini agak sibuk sikit sejak dari pagi lagi. Lepas post entry pagi tadi, terus keluar ke Klang lepas tu ada saja kerja yang perlu disiapkan. Sekarang baru lapang sikit....

Semalam, selain ikan pekasam goreng, saya buat Kari Kepala Ikan Mayong atau ikan duri. Hanya ada dua jenis ikan saja yang selalu saya gunakan untuk memasak kari kepala ikan, samada ikan Mayong atau ikan Merah. Pernah sekali saya cuba guna kepala ikan salmon, fuhhhh teruk kena kritik oleh juri utama kat rumah. Ingatkan sajalah nak tukar selera sikit, lastly kena reject. Kata orang, kari ni lagi sedap kalau dimakan keesokan harinya.


Kari Kepala Ikan Mayong


Semalam ada dua jenis minuman, air kelapa muda dan jus belimbing. Actually kembung perut sebab banyak minum air saja. lepas itu mulalah tak berselera nak menjamah makanan berat.

Jus Belimbing

8 comments :

chikadakbiru said...

assalamualaikum...

sedapnye kari kapla ikan duri tuh...baru tau ikan mayong tuh aka ikan duri...ikan nyok nyok tau tak?itu kalau buat kari lagi sedap..
dh lama tak minum jus belimbing...tgk akak buat kecur air liuq nih..maveless

hazila said...

chikadakbiru,
ada orang utara panggil ikan mayong ni dengan "ikan plotan". kalau tak silap la. Pernah sekali akak guna ikan nyok nyok buat kari, sedap juga.

Ummi said...

Salam Hazila...waah tayang kari la pulak..ni hasil kukur dgn pengukur kelapa kat bawah tu ke...akak biasa sangat2 pakai kukur tu dulu2 bila balik kg tok dan wan... Mmg jadi orang suruhan mengukur...hahaa, tp sekarang kalau baru jek start 2 minit, dah sakit pinggang ^__^

kasihredha said...

jus belimbing...akak tak pernah buat...sebab susah nak cari belimbing...nampak sedap. Kari tu..aci tak kalau hulur mangkuk?

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

terlioq giler ni
nasib baik masa terjah ni weols dah berbuka ek....
belimbing mmg x der la kt sini...boley mampu tgk jer la

Amie said...

mak datok! nak mata ikan dengan pipinya sekali!

che'iza said...

Assalam Kak...

Saya dari sebelum puasa lagi teringin nak minum jus belimbing kak.. Tapi terpaksa tanggu sebab batuk... lepas tu terus lupa...hehehe... Tgk akaknyer jus... uhhhhh tak tahannyer....

ibundo said...

mesti sedap ni...
meliurkan..