Tuesday, August 2, 2011

Si Cantik Manis


Alhamdulillah, sudah masuk hari kedua kita berpuasa.

Rasanya saya semalam beli makanan yang dah tercemar sebab bangun sahur pagi tadi sampai sekarang perut saya senak, sakit semacam saja. Semalam sempat cuci mata di Pasar Ramadhan Stadium Shah Alam. Tak ramai sangat penjaja dan pembeli macam tahun tahun lepas. Harga makanan pun boleh tahan juga mahalnya. Ikan keli bakar yang sebesar 2 jari berharga RM5 seekor. Fuhhhh kalau ada yang ramai ahli keluarga memang tak berbaloi beli kat Pasar Ramadhan. Saya pun kalau sempat rasa nak masak saja kat rumah.

Dah lama pendam hasrat nak buat kuih yang saya rasa cantik dan berwarna warni ni tapi asyik tak terbuat buat bukan sebab susah tapi kadang kala tiba tiba mood nak buat hilang. Tapi sebab semua bahan dah ada kat rumah, akhirnya jadi juga.

Resepi saya ambil dari Indonesian-Eats, resepi menggunakan tepung hunkwe berwarna putih tapi sebab stok kat rumah ada warna hijau, so kira ok la. Nasib tak berapa nampak sangat warna hijau tepung tu bila dah masak.

Bahan bahan
  • 100 gms biji sagu ( campuran 3 warna - merah, hijau dan putih )
  • 50 gms tepung hunkwe
  • 500 ml santan
  • 90 gms gula
  • Daun pandan
  • Sedikit garam
Cara cara
  1. Didihkan air di dalam periuk, masukkan sagu dan masak hingga biji sagu menjadu lutsinar, tapiskan.
  2. Bancuh tepung hunkwe dengan sedikit santan, baki santan masukkan ke dalam periuk bersama sama dengan gula, daun pandan dan garam. Masak hingga mendidih.
  3. Masukkan bancuhan tepung hunkwe tadi ke dalam santan yang sedang mendidih dan kacau sekata.
  4. Masukkan juga biji sagu yang telah ditapis tadi dan kacau sehingga adunan menjadi kental.
  5. Tuang ke dalam acuan yang sesuai dan sejukkan.

Kuih Si Cantik Manis

23 comments :

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

Rona roni gitew
Suker mmg cantek la akak (^_−)−☆

nonierahman said...

salam kak..wah cantiknya..memang putih tue nampak mcm berdebu yer?

Wanieyra said...

salam zila....

mmg cantik!

ijayuji said...

Salam kak zila, mmg cantek gituuuuuuuuu... tu lah satu kelemahan kalau beli makanan kat luar, bunyi mcm ayat jeles jer kn kita ni hihihi...

Mas said...

cantikk dan menarik la kak..
rasanya mcm mana kak..
ada tak ala2 tepung talam...

aLoY said...

lama nyer xsinggah sini.. byk miss nih.. menarik la kuih ni.. msk lam list dulu.. heheh

Amie said...

sudahlah cantik, manis pula...saling melengkap...dalam kategori sedap!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Hazila..kuih nie mmg si cantik manis!.ha'ah tahun lepas g pasar ramadhan kt stadium Shah alam mmg sesak..dah la parking payah.kdg2 bkn apa pon di beli..ngeee

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

betul2 cantik manis & menawan...
rasanya tentu saja sedap bila ada tepong honkue tu.. tambah2 ada campuran sagu.. sagu tu yg halus buat kuih bronok tu ke hazila? kat rumah ada 3 type sagu.. yg paling halus, yg sedang & yg kasar biasa org buat abc tu... tp yg selalu guna mesti sagu paling halus tu sbb yg kasar2 tu malas sungguh nak merebus sbb lama nak tunggu masak.. hehehe.. (taknak membazir gas sebenarnya.. hehe...)

azian said...

seronok nak makan...sbb cantik!

izahdaut said...

cantiknyaa... kuih ni cemna rasanya.. secantik dan sesedap mata memandang ke rasa dia ek? hehe... trasa2 nak menelannya

Ummi said...

Hazila, sgt menarik...harus dicuba nih! Akak suka kuih sagu2 camni.. :)

anymz said...

salam hazila,dah lama akak tak komen di sini.akak angkut resepi masuk list ya.mmg cukup suka dgn resepi yg ada sagu..:)

kasihredha said...

sungguh cantik...secantik namanya

ASE1 said...

Salam Hazila ..

terliur tgk kuih nie , lebih2 lagi bulan puasa . nampak manis jer kuih nie . Nak try ler , mohon copy resepi yer ...

Gee® said...

Gojes...sangat cantek!!

mummyseri said...

kak,cantik kuih ni n tertarik ler :)

cik cek said...

Memang sicantik manis...cantikkkk...:)

CT Delima said...

As'salam Hazila

waduhhh..nasib baik bulan puasa, kalau tak, kompom dah nak buat pagi2 ni dan kasi sejuk dan terus ngappp!..hihihi. dahlah cantik berseri2 lagi tu. kena beli sagu tu dulu ya :)

Anawahid said...

walalalala... mmg cantik manis kak ila... yummyy.

sweetazezah said...

salam...CuMeL GiLLer kueh itew..mintak izin tiru resepi kueh cumil ini..maceehhhh!!sweetapples73-Jijah at KLIA

Nur-nba said...

Salam.. Wah cantiknya kuih ni.. Comel benar rupanya..

momma said...

ske tengok,jatuh cinta la.