Tuesday, October 27, 2009

Udang Goreng Berserai


Tak habis lagi citer udang.....
Semalam Goreng Udang Berserai pulak. Lepas tu ikat la riben sikit kat udang tu biar lawo la kan.

Bahan bahan

4 ekor udang dibersihkan
1 batang serai
2 ulas bawang putih
3 ulas bawang merah
1 cm kunyit
Garam
1 sudu makan cili kisar
Daun pandan
1 sudu kecil tepung jagung

Cara cara
  • Kisar serai,kunyit, bawang besar dan bawang putih hingga hancur.
  • Campurkan dengan garam, cili kisar dan tepung jagung. Gaul rata.
  • Tuangkan ke atas udang dan perap selama 1 jam.
  • Ikat udang dengan daun pandan, gorng hingga masak.
  • Sedia dinikmati.

10 comments :

Bitter Sweet said...

zila, jue ada makan kat kedai yg mcm dia buat tempura, tp bukan tempura..nak kata mcm cucur udang pun ye..tapi udang sekor kat dalam, bahagian luar dia bersalur elok je mcm cucur udang tu..tau tak camne nak buat?

LOVE said...

Suka reben kat udang tuh! mmmm nyum nyum! ;)

Watierman said...

Udang ber- reben...macam present lak...I likeeee!!!

hazila said...

Jue,
Agaknya yg tu udang goreng tepung kot. Cuba tengok kat sini.

http://hazila.blogspot.com/2009/03/udang-goreng-tepung.html

hazila said...

Love,
That screw pine leave just want to make the prawn smell good.

hazila said...

Kak watie,

wakakaka.....takde kerja la ni kak.

Bitter Sweet said...

a'ah..betul la zila..camni la org kedai tu buat :p puas la ju ni menerai kat umah pakai tepung tempura lah..heheh sian aku tak reti2 nak buat..

big thanks!

hazila said...

Jue,
dah cuba nanti upload ye.

Chik Mi said...

suke suke ngan udang bereben tu

hazila said...

mimi,
Asyik org je nak make up kan....