Thursday, November 12, 2009

Mari kita cicah garam belacan.....


Malam tadi 2 makhluk kat rumah ni cicah garam belacan di tengah malam. Saya beli buah jambu dan belimbing tu hari Selasa. Lepas tu, terlupa nak makan. Malam tadi my husband tanya, mana buah yg beli tu... Ha, baru teringat simpan dalam esbok. Lepas tu dengan manja dan menggoda, dia suruh tumbuk garam belacan tengah tengah malam. Adeh!!!! Kalau tak buat, nanti jadi apa apa esok, nyesal pulak. Apalagi, pagi pagi dah sibuk mencari cik tandas la.... Nasib baik tandas lebih dari org yg ada, so tak perlu berebut siapa nak masuk dulu.....

Boleh refer resepi dari Maksu Om @MyR. Boleh adjust ikut keperluan semasa ye.... ( Bergantung berapa org yg ada untuk bergossip semasa acara cicah mencicah berlangsung)

  • 1 cawan gula pasir
  • 2 ketul belacan sebesar ibu jari.
  • 1/2 sudu teh garam
  • 5 biji cili api (boleh dikurang lebihkan)
  • 5 sudu kicap lemak manis

Cara-cara

  1. Masukkan semua bahan kecuali kicap dalam blender kering. Blend sampai hancur.
  2. Dah hancur, tuang dalam bekas.Masukkan kicap. Gaul.
  3. Dah siap untuk dicicah dengan buah-buahan kegemaran.

7 comments :

AbbotCottage said...

haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa yg ni ngancam gilakssss!!! slurpppp bak sepotong, ehehe leh eh. tujoploh hari tak makan ni...egege

Chik Mi said...

hah ku dah tergoda dah lama tak buat kuah rojakkkkkk mamam kat cni dulu lah

LOVE2COOK said...

Kak Hazila, Love suka sgt belacan tuh! Dulu my colleague sll bawak ke ofis, kita main cicah ngan mangoes! Uishhh sedap! Still can feel the taste. But I forgot how to do it though my fren pernah ajar. Mind sharing the recipe kak? ;)

hazila said...

Abbot,
Lain kali nak menyicah, akak helo helo abbot la ye. Kalau ada kawan bergossip lagi best.

hazila said...

mimi,
kami berdua kat rumah ni selalu juga makan. Dua dua suka cicah garam belacan...

hazila said...

Love,
hehehehe....boleh. But mine is simple je.

Alimaz-Kembara Terasing said...

waaaaa nakk cikit....