Sunday, November 15, 2009

Middle East Stuff

Semalam masa keluar dinner dengan my husband, ternampak sebuah kedai yang menjual barangan dari Middle East. Ada buah tamar, minyak wangi, tasbih dan banyak benda lagi. Jadi seperti biasalah kan, mana boleh tengok je, mesti nak selidik apa yang ada. So saya ternampak sejenis makanan yang di gelar Baklava.


Inilah yang digelar Baklava, biasa dengar dan nampak dalam TV atau internet cuma belum pernah rasa. Ermmm...camna ye nak describe rasanya, ok juga.


Ini pula Rose Water, biasanya orang gunakan dalam masakan nasi beriani.


Dan yang ini pula ialah Safron, biasa digunakan dalam nasi beriani juga.

Jangan tanya kenapa saya beli, sebabnya saya pun tak tau..........................

10 comments :

syifa' said...

saya tahu rasa baklava tu, sbb saya slalu mkn...sedappppppp...tp manis yg amat...masa saya bawa balik msia, anak buah saya kata, 'acik ktrg xlalu nak makan sbb manis sgt'...baklava yg sedap adalah yg dibuat oleh org turkey...mmg sedappppp

safron tu buat nasi mandi sedap tu...akak pernah dgr nasi mandi???glamour kat negara arab....saya ada resepi tp xpernah buat sbb xde safron..

hazila said...

Syifa'
Betul la, rasanya memang manis dan mungkin first time makan jadi rasa lain macam sikit.

Pasal nasi mandi tu pernah dengar tapi belum pernah makan. Kalau ada resepi bolehlah share....

mummyseri said...

salam hazila..errmm sy nak kongsi pasal zafran tu..selain bleh buh kat masakan nasi, bole juga guna lam masakan berkuah cnthnya msk lemak ke kalo nak kale kuning cantek..org pitih slalu gune zafran dlm masakan dorang(sy slalu tgk kt chanel food tu)..zafran tu juga bole dibuat minum buh lam air masak.untuk kesihatan jugek..penah dgr tak air zafran yang ada dijual di pasaran yang da dibacakan ayat2 quran..sy slalu kirim beli zafran pd kluarga @kwn2 yg ke mekah..yg awak beli tu brape rmnya ye..best tgk sbb byk kuantiti zafranya tu..masih ada jual lagi ke ye?

syifa' said...

first time mkn baklava saya ckp pd diri sendri 'aku xnk dh mkn benda ni'...mmg pelik...tp skang asal jumpa je nk beli...tp xbagus sbb manis sgt...

nasi mandi
-rebus ayam bersama bunga cengkih, bunga lawang,buah pelaga,kulit kayu manis, bwg besar n bwg putih..garam gula secukup rasa
-ayam tu blrh rebus 3/4 masak @ masak sepenuhnya...kalo 3/4 masak, pastu ikut suka la nak bakar ke goreng ke ape ke..
-air rebusan guna utk masak nasi(basmati)n campur safran...basmati tu kene rendam 2jam before masak...
-pastu buat cicah...tomato + cili besar+air....blender semua...garam gula secukupnya...

first time makan masa trip ke egypt, saya xleh lupa rasa nasi mandi ni...sedap betul...

tp kalo akak dpt resepi sebenar elok la ikut resepi sebenar...resepi ni kawan saya yg blaja di egypt yg bg...sbb dia tukang masak kat sana kalo ada majlis2...

hazila said...

Mummy seri,
Selalu nampak kat AFC juga. Saya beli kat Shah Alam. Tinggal 2 boxes saja. 1 box harganya RM45. Sebabkan mahal, owner tu tak ambil banyak.

hazila said...

Syifa'
Thanks for the recipe. Nanti saya nak cuba buat. Insyaallah. Kalau dah buat saya masukkan entri.

Anonymous said...

Baklava tu manis tp best kan kak... hehe. yg saffron tue, diorang cakap mahal. Akak beli sebekas tu berapa ek?

hazila said...

Ijan,
I bekas tu RM 45.

bintangku said...

mahal safron nie. slalu tgk channel AFC, ada jgk omputih tu gune safron nie.

hazila said...

Bintangku,
Memang pun. Penjual tu kata, setiap kali nak order min. 1/2 kilo dan costnya almost RM10,000. Entahlah...