Sunday, November 22, 2009

Apple Crumble


Biasanya weekend saya jarang masak untuk lunch atau dinner. Hari Sabtu saya kerja separuh hari jadi akan makan dulu sebelum balik. My husband pulak akan sampai rumah lebih kurang pukul 3 atau 4 ptg. So kalau nak masak pun cuma buat something for tea. Then nanti lepas maghrib kami akan keluar cari something to eat for dinner. Malam tadi kami cuma makan KFC di Seksyen 13. Tapi petang semalam saya teringin nak makan something sweets, so saya cuma buat apple crumble, senang dan cepat. Resepi saya ambil dari newbie@MyR.

Bahan bahan
  • 3 biji apple hijau Granny Smith
  • 1/2 cawan butter
  • 1/2 cawan gula (campur gula putih dan perang)
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1/4 cawan gula putih
  • 1 sudu teh serbuk kayu manis

Cara-cara

  1. Panaskan oven 180 darjah.
  2. Kupas apple, buang bahagian tengah dan potong dadu. Gaulkan dengan 1/2 cawan gula, serbuk kayu manis, dan masukkan kedalam acuan.
  3. Didalam satu mangkuk, campurkan tepung, 1/4 cawan gula,dan butter. Gaul dan ramaskan dengan hujung jari sampai jadi seperti serbuk roti. Untuk memudahkan kerja, potong butter kecil-kecil sebelum digaulkan.
  4. Taburkan adunan tepung tadi ke atas apple. Jangan ditekan. Bakar lebih kurang 30 minit sehingga adunan tepung nampak keperangan. Siap untuk dinikmati begitu saja atau dengan aiskrim vanilla.

4 comments :

ijayuji said...

Salam kak hazila!!! kita dah lama sgt masuk list apple crumble ni nmpk senang tp asyik mandang buat menda lain yg jadik :D nmpk sedaplah! menghitung hari bila dan bila dan bila leh buat :D

hazila said...

WS ika. Akak pun selalu cam tu. Plan cam bagus je nak buat, tapi nanti buat benda lain pulak.

bintangku said...

hmm.... tepungnya tu brp byk erk?

hazila said...

Bintangk,
opsss.....saya dah edit.