Monday, December 7, 2009

Cucur Udang


Ini memang betul betul cucur udang, sebabnya saya gunakan udang kecil/putih untuk buat cucur ni. Ala ala udang di salut dengan tepung lepas tu goreng. Kalau nak tau udang yg camne, sila tengok sini. Jadi bila makan, memang terasa cam makan udang celup tepung. Saya ta pandai sangat nak measure bahan jadi saya main agak agak je. Kalau dah biasa buat cucur udang, bolehlah buat.

Bahan bahan

Udang kecil
Tepung gandum
Garam
Serbuk penaik
Sedikit daun kucai - dipotong 1 inci/sesuai
Air seckupnya

Cara cara
  • Udang kecil dibersihkan dan ditos. Masukkan ke dalam bekas, masukkan daun kucai, tepung gandum, garam dan serbuk penaik.
  • Gaul rata. Panaskan minyak di dalam kuali.
  • Sendukkan adunan ke dalam minyak, goreng hingga kekuningan. Angkat dan toskan.
  • Sesuai di makan dengan sos cili atau sos cili thai. Especially masa panas.



4 comments :

[s][u][e][h][a][n][n] said...

buat cucur udang sendiri lagi pueh hati...sedap pon sedap.. :)

jus call me ida.. said...

mmmm...sedapnyer kak liza..
akak.. dapur saya dah mula berasap.. sebab semangat dah naik skit..
saya baru2 belajar buat roti n piza! :P

Alimaz-Kembara Terasing said...

salam...jalan2 cari pasal..eh...cari makan...

geraugebang said...

sedap tu cucur udang. Tapi kan, udang kecik tu memang sedap. manis sangat. kalau masak sambal tumis pun manis kalau guna udang ni.